MILLAISIA TÖITÄ VOI ILMOITTAA MUKAAN?
Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille, jotka on julkaistu tai selkeästi uudistettu 18.1.2018 – 17.1.2019*
Tarkemmat kategoriakohtaiset määrittelyt sille millaisia töitä kilpailuun voi lähettää löytyvät Kategoriat-sivulta.
Kilpailuun ilmoitettavan työn tulee olla suunniteltu pääosin Suomessa. Jos työn suunnitteluun on osallistunut ulkomaalaisia yrityksiä, kirjaa työn esittelysivulle selkeästi eri yritysten roolit.
Työn tuotanto on voitu tehdä ulkomailla. Poikkeuksena tähän sääntöön Paras toteutus ja Paras uuden teknologian käyttö –kategoriat, joihin ilmoitetut työt pitää olla myös tuotettu Suomessa.
*) Paras some presenssi -kategoriaan voi ilmoittaa aiemmin kehitettyjä sisältöstrategioita ja -konsepteja hyödyntäviä töitä – kunhan itse sisältö on uutta ja kilpailuajan puitteissa tuotettua.
HINNAT JA AIKATAULU
Työn ilmoittaminen yhteen kategoriaan maksaa 150 €, seuraavat kategoriat samalle työlle maksavat 75 €. Palkittavien töiden osalta peritään käsittely- ja kehystämiskuluja 50 € per palkinto. Hintoihin lisätään arvonlisävero.
Virallinen ilmoittautumisaika päättyy torstaina 17. tammikuuta kello 23.59.
Töitä otetaan kuitenkin vastaan tiistaihin 22. tammikuuta kello 23.59 saakka. Virallisen ilmoittautumisajan jälkeen ilmoitetuista töistä laskutetaan +50 % myöhästymismaksu.
Työlle tehtävän esittelysivun deadline on tiistai 22. tammikuuta kello 23.59. Esittelysivun lopullinen osoite pitää osata syöttää työtä ilmoitettaessa (kerro siis esittelysivun URL vaikka sitä ei olisi vielä julkaistu).
VOIKO TYÖN ILMOITTAA USEAAN KATEGORIAAN?
Saman työn voi ilmoittaa useaan kategoriaan. Pienin rajauksin. Rajaukset näkyvät ilmoittautumislomakkeessa, joka mukautuu tehtyjen valintojen mukaan.
Työtä ei voi esimerkiksi ilmoittaa Paras verkkopalvelu -sarjaan sekä kampanjasarjoihin (esim. Paras verkkokampanja). Työn on oltava jompikumpi – palvelu tai kampanja.
Kilpailun järjestäjä pidättää itsellään oikeuden sijoittaa työt epäselvissä tapauksissa oikeisiin kategorioihin. Jos työn kategoriaa muutetaan siitä tiedotetaan työn ilmoittanutta tahoa.
Vuoden yritys –kategoriaan ei ilmoittauduta erikseen. Kategoriassa kilpailevat automaattisesti yritykset, jotka voittavat vähintään kolme palkintoa joista ainakin yhden tulee olla kategoriavoitto. Voittajan valitsevat kategoriatuomaristojen puheenjohtajat yhdessä päätuomarien kanssa.
OHJEITA JA VINKKEJÄ TYÖN ESITTELYSIVUA VARTEN
Jokaiselle kilpailuun ilmoitettavalle työlle pitää laatia esittelysivu. Esittelysivu toimii ensisijaisena sisältönä - itse työn kanssa - tuomareille heidän tehdessään arviointia.
Esittelysivun voi tehdä suomeksi tai englanniksi.
Jos sama työ kilpailee useammassa kategoriassa (esim. Paras Verkkopalvelu ja Paras design) voi esittelysivut tehdä halutessaan kategoriakohtaisesti. Näin esittelysivulla voi viestiä yksityiskohtaisesti kyseisen kategorian tuomaristolle.
Esittelysivulla pitää olla ainakin seuraavat tiedot:
- Työn nimi
- Kategoria(t) joihin työ osallistuu
- Työn suunnitteluun ja tuotantoon osallistuneet yritykset
- Mediatoimisto (jos rooli ollut relevantti työlle)
- Asiakas
- Linkki itse kilpailutyöhön
- Kuvaus työstä ja saaduista tuloksista (lue lisää alta)
- Työn arvioimiseen mahdollisesti tarvittavat testitunnukset
Varmistathan, että esittelysivulla on selkeästi viestitty suunnittelussa mukana olleet yritykset ja tuotannossa mukana olleet yritykset. Älä pelkästään listaa mukana olleita toimistoja vaan jaottele toimistot selkeästi em. kategorioihin. Sama toimisto voi tietysti kuulua molempiin kategorioihin.
Voit listata työhön osallistuneiden yritysten alle myös työhön ko. yrityksestä osallistuneet henkilöt mutta tämä ei ole pakollista.
Työn kuvauksen voit tehdä haluamallasi tavalla. Kuvaus voi olla tekstiä ja kuvia, video tai kaikkien näiden yhdistelmä.
Pyri vastaamaan työn kuvauksessa vähintään alla oleviin kysymyksiin:
- Lähtökohdat: Mikä oli toimeksianto tai ongelma joka piti ratkaista?
- Strategia: Minkälainen strategia haasteen ratkaisemiseksi valittiin?
- Luova ratkaisu: Millä idealla tai näkökulmalla toimeksiantoa lähestyttiin?
- Toteutus: Millainen on lopullinen toteutus ja miksi siihen päädyttiin?
- Tulokset: Minkälaisia tuloksia työllä saavutettiin?
Jos työ on luonteeltaan sellainen, että linkin tekeminen toiminnalliseen versioon on mahdotonta, niin kerro tämä selkeästi esittelysivulla ja avaa työtä ruutukaappausten avulla.
Ilmoittaessasi mobiilityötä kilpailuun muista laittaa suorat linkit sovelluskauppoihin.
Älä sijoita esittelysivua salasanojen taakse, koska se hidastaa tuomariston toimintaa.
HUOM. Jos työn esittelysivulla on sisältöä, jota ei haluta julkiseksi, sinulla on mahdollisuus editoida sivua 4.3.2019 pidettävän tuomaritapaamisen jälkeen ennen kaikkien töiden julkistusta 6.3.2019.
HUOM. Tänä vuonna, ensimmäistä kertaa, Grand One tekee yhteistyötä Meltwaterin kanssa. Meltwater validoi kilpailutöiden esittelysivuilla ilmoitettuja tuloksia, pääpainon ollessa Tuloksellisin kampanja -kategoriassa. Yhteistyöllä pyritään helpottamaan tuomarityöskentelyä varmistamalla, että tuomareilla on käytössään kaikki tarvittavat tiedot.
TÖIDEN JULKISTAMINEN
Kaikki kilpailuun ilmoitettavat työt julkaistaan Grand One -sivustolla 6. maaliskuuta 2018.
Yksittäisen työn yhteydessä näytetään työn ilmoittautumisvaiheessa kerätyt perustiedot (työn nimi ja työn ilmoittanut yritys). Ilmoittajalla on ennen julkistusta mahdollisuus syöttää lisätietoja työhön liittyen (kuva, asiakas, lyhyt kuvaus työstä).
TUOMARISTON TOIMINTA JA TÖIDEN PALKITSEMINEN
Jokaisella kategorialla on tuomaristo, joka valitsee finalistityöt, mahdolliset kunniamaininnan saajat sekä voittajan. Yksittäisessä tuomaristossa on neljä henkilöä. Tuomaroinnin alussa kukin tuomaristo valitsee itselleen puheenjohtajan.
Tuomarit eivät saa arvioida töitä, joiden suunnitteluun tai tuotantoon he ovat millään tavalla osallistuneet. Tuomarit eivät myöskään saa arvioida edustamansa yrityksen töitä.
Tänä vuonna on käytössä kahden päätuomarin malli. Toinen päätuomareista keskittyy markkinointiviestintäkategorioihin ja toinen palvelukategorioihin.
Päätuomarit vastaavat yhdessä tuomaritoiminnasta sekä osallistuvat yksittäisten kategorioiden tuomarointiin tarvittaessa (erkiksi paikkaamalla jäävejä tuomareita).
Tuomarit arvostelevat työt neljällä kriteerillä: strategia, luova idea, toteutus ja tulokset. Kriteerien painoarvot vaihtelevat kategoriakohtaisesti. Painoarvot löydät Kategoriat-sivulta.
Jokaisessa kategoriassa palkitaan paras työ. Tuomaristo voi jakaa halutessaan kunniamainintoja.
Kilpailun kaksi parasta työtä palkitaan Grand Prix -palkinnoilla. Toinen palkittavista töistä on luonteeltaan kampanja tai sosiaaliseen mediaan tehty työ ja toinen digitaalinen palvelu. Grand Prix’n saajat valitsevat päätuomarit yhdessä. Vuoden yritys -palkinnon saajan valitsevat kategoriapuheenjohtajat ja päätuomarit yhdessä.
Palkintogaala järjestetään torstaina 28. maaliskuuta 2019. Gaalaliput tulevat myyntiin helmikuussa.